måndag, januari 18

Paralympics

Jag har en defekt. Kan vara en cp-skada (måste undersökas vid nästa hälsokontroll hos Capio där jag och min kära partner numera har klippkort).

Vad om denna oro och självutlämning?
Föreställ dej ett scenario där du simmar bröstsim i den långsamma filen. Det är du, simskolan, viktväktarna och några knivjuggar som tvagar sej. Lugna fina 25 meters-längder där du vid vändningen sätter ner ena foten, snurrar runt ståendes 180 grader (drar till sej en och annan frågande blick från bubbelpoolen bör tilläggas), trycker till lite med foten för att tjäna 5 meter och sen täljer på igen. Inget konstigt med det kan tyckas?
Well, i lördags var jag så upprymd över att jag fick bada ångbastu utan att bli mentalt ofredad så jag hade tankarna på min simteknik istället. Det var ett fatalt misstag. Jag upptäckte till mitt förtret att min högra fot är felvinklad vid frånsparket. En normalskapt människa har förmodligen båda fötterna lite lätt vinklade utåt, ca 15 grader, vid själva frånsparket. Jag upptäckte att min vänstra fot är lätt utåtvinklad (normalt) men min högra är inåtvinklad (alltså kobent = cp-skada) vilket måste se förjävligt ut. (Slut ögonen och kör det hela i fågelperspektiv så fattar ni).
Dessutom förklarar det varför jag inte får något propert driv i frånsparket för en snedvinklad högerfot får ingen simhudseffekt heller rimligtvis. Konstigt att det tar 60 sekunder att simma 5+20 meter...

Det här måste jag jobba på.

Inga kommentarer: